vervolg - Reisverslag uit Rundu, Namibië van Anja en Ab Berghout - WaarBenJij.nu vervolg - Reisverslag uit Rundu, Namibië van Anja en Ab Berghout - WaarBenJij.nu

vervolg

Door: Anja en Ab

Blijf op de hoogte en volg Anja en Ab

16 November 2011 | Namibië, Rundu

Het is vandaag 16 november, de eerste keer na Zimbabwe dat we weer naar een inernet cafe kunnen.Leuk om al jullie reacties te lezen!Er is veel gebeurd, het is een reis die anders is dan we hadden gedacht, meer basic zal ik maar zeggen.Dat is soms vooral voor mij(Anja) even slikken.Af en toe best afzien....Er zijn behalve Hilhardt en Adri nog 4 andere reisgenoten, 3 vrouwen en een man tussen de 30 en 45. De reisleider die ook kok en chauffeur is, heet Conrad en is 25.We reizen in een soort grote hoge jeep, zo één met een pijp aan de buitenkant zodat ie ook in het water kan..De rest van de mensen kampeert deze vakantie en wij hebben lodges,gelukkig. We eten met elkaar bij de jeep. De tafel wordt dan gedekt, ontbijtboel erop, daarna met z'n allen afwassen en opruimen.De lunch is op dezelfde manier maar dan onderweg in de schaduw.Diner meestal ook, tenzij we een lodge hebben waar Conrad in de keuken mag koken, we eten dan in de eetzaal.We gaan op tijd naar bed en staan weer vroeg op om dinge te ondernemen. Met Ab gaat alles goed, ik heb een allegische reactie op Deet (antimuggenspul) maar heb net iets gekocht om te smeren en te slikken hoop dat t nu over gaat.Nu even over onze belevenissen..We waren nu al in Zimbabwe bij de Victoria Falls,in Botswana aan de Chobe rivier waar we op 11-11 en onvergetelijke boottocht hebben gehad! We zagen krokodillen, leguanen, impala's en giraffen zomaar langs ons lopen. Er waren heel veel olifanten, één zwom de rivier over en gebruikte zijn slurf als snorkel, wat een prachtig gezicht was dat!Dat heb ik pas nog voorgelezen aan Merel. Op het laatst een grote kudde buffels wel duizend! De gids van de boot liet ons een adembenemende zonsondergang zien met olifanten voor de zon. Zien jullie die foto's al voor je? De dag daarna gingen we naar de Okavanga Delta we moesten veel water inslaan omdat het even konduren voordat we weer water konden kopen, voor ieder dus 7,5 liter...ik zweet hier enorm het lijkt net of je in je broek hebt geplast elke keer en op je huid voel je een soort scrub dat is het zout dat erop ligt.De grensovergangen zijn heel bijzonder Als je bijvoorbeeld uit Namibie gaat en naar Botswana, dan ga je 2x de grens over, eerst eruit stempels paspoortcontrole formuliertje invullen en dan erin... weer hetzelfde verhaal. Soms vinden ze de papieren van de auto niet in orde en moeten we wachten tot er een fax binnen is van JenMan, de oganisatie waar we mee reizen.
Onderweg zagen we een vrouw die kwam kijken toen we aan het lunchen waren. Ze was mager en wilde huilen maar had geen tranen meer..Conrad gaf haar wat water voor haar baby die ze op haar rug had.Iemand uit de groep maakte een foto van haar, ze was beledigd en wilde daar geld voor,dat kreeg ze niet. Ab stopte haar stiekem wat toe, ik stond erbij en ze vroeg toen aan mij of ik de draagdoek wat beter over het hoofdje van de baby wilde doen. Dat heb ik gedaan ze lachte naar mij en liep weg. Ab en ik hebben allebei gehuild toen we weer in de auto zaten.Je ziet langs de weg altijd mensen lopen die ergens water gaan halen met een emmer, jerrycan of teil.We hebben in de Okavanga delta in een kano gevaren die voortgeduwd werd door een pooler, man met duwstok staand op de boot.Heel stil door de metershoge papyrusplanten en riet. Veel mooie vogels en krokodillen. Vandaag zijn we vanuit de lodge naar een preschool geweest. De kinderen stonden al klaar om voor ons te zingen. Op school krijgen de kinderen 's morgens eerst ee maaltijd, ze hebben dan al 4 km gelopen.Ze leren schrijven en rekenen.Na de dit bezoek naar een 'dorpje' in de buurt geweest. Het contrast tussen arm en rijk hadden we al eerder aangegeven. Nu werd dit contrast nog meer duidelijk. Armoede en gebrek aan alles. Morgen gaan we naar Etosha park. We blijven daar 3 dagen op verschillende lokaties. We hopen jullie daarna weer verslag te kunnen doen van onze belevenissen daar. Groet aan jullie allen. Anja en Ab

• 16 November 2011 - 18:15

Annie En Jan:

Doe de hartelijke groeten aan iedereen in Etosha en vergeet vooral niet te gaan lunchen in het fort Namutomi, dat hebben wij ook gedaan.

Liefs van tante Annie en Oom Jan

• 17 November 2011 - 07:56

Antoinette:

Ongelofelijk wat jullie allemaal meemaken. Arm- rijk, noord-zuid, prachtig en schrijnend en dat allemaal op een dag.

groet,
    Antoinette

• 21 November 2011 - 09:55

Marjan Oosthoek:

Geweldig om jullie verhalen te lezen!
    Volgens mij verander je mentaal door zo'n reis door alle ervaringen en belevenissen die je meemaakt. Geniet en voorzichtig! liefs marjan