Reisverslagen 3 maart 2013. Ubud - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Anja en Ab Berghout - WaarBenJij.nu Reisverslagen 3 maart 2013. Ubud - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Anja en Ab Berghout - WaarBenJij.nu

Reisverslagen 3 maart 2013. Ubud

Door: Anja en Ab

Blijf op de hoogte en volg Anja en Ab

03 Maart 2013 | Indonesië, Ubud

Goed geslapen, op tijd opgestaan en om 8 uur aan een (niet heel bijzonder) ontbijt. Je wordt wat kritisch na zoveel hotels(!) Daarna nog een uur de tijd voordat de nieuwe gids zou arriveren. Dus nog even naar het strand dat direct aan de tuin van het hotel grenst. De verkopers van sieraden, houtsnijwerk en batik lappen zien ons al van verre. Zij mogen maar tot aan het hek komen .....natuurlijk kopen we iets van hen. Ze zijn overigens heel hartelijk en bedanken je uitvoerig als je iets koopt. Het strand is bijzonder, de mensen wonen daar ook, er lopen bv kippen en honden. De boten worden er aangelegd en de was hangt te drogen.....
Bij het zwembad is een heel dikke man aan het zwemmen met z'n hemd aan en een korte broek. Zijn vrouw, een leuk wijfie, zit gekleed in spijkerbroek en blouse met lange mouwen en hoofddoek, met een kindje aan de kant te spelen. Af en toe speelt papa even met het kindje in het water, mama mag er niet in. Het is dan al ruim 30 graden en dan is dit toch een heel raar gezicht!
De gids is natuurlijk keurig op tijd en ziet er, gekleed in Balinese kleding, mooi uit. We vertrekken richting Ubud, terwijl de gids ons allerlei bijzonderheden vertelt...Het 1e, 2e, 3e en 4e kind uit een Balinees gezin heeft altijd dezelfde naam. Maakt niet uit of het een jongen of meisje is. Dat is natuurlijk in een schoolklas soms best raar. Stel het eerste kind heet altijd Merel en er zijn meer oudste kinderen in een klas: hoe weet je dan welke Merel er wordt bedoeld?? Gelukkig hebben ze ook nog een andere naam, die wordt dan in dit soort situaties gebruikt. De regering adviseert hier ook in geboorteplanning, liefst niet meer dan 2 kinderen, er wordt ook aan anticonceptie gedacht. Toch fijn als ze zo met je meedenken!
Het Hindoeïsme wordt ons uitgelegd, met veel regels en gebruiken. Tempels, die volgens vaste tradities zijn gebouwd, offers die de mensen brengen wanneer ze bidden. Die offers zijn kleine pakketjes met daarin iets van bladeren, fruit, bloemen, vuur en water. Ze liggen overal op de straat bv voor een winkel, bij alle beelden in tempeltjes die we onderweg zien. Sommige beelden hebben ook een gekleurd kleedje om, of een parasolletje boven hun hoofd. Er wordt goed voor hen gezorgd!
Het is de bedoeling dat de mens op aarde alles goed doet (dat lukt natuurlijk niet) dan komt hij in de hemel. Heb je het niet goed gedaan, dan ga je terug naar de aarde en doet het nog een keer over.
Eigenlijk zijn al die regels en gebruiken bedoeld om zo goed mogelijk te leven met elkaar en voor elkaar. Als iedereen zich daaraan zou houden, is er geen hemel meer nodig zegt de gids. Mooie preek voor de zondagochtend!
We bezoeken een Tempel en krijgen uitgebreid uitleg over alle aspecten daarvan. We krijgen weer volgens vaste rituelen een 'lendendoek' omgeknoopt. Een a.s bruidspaar maakt ter plaatse met de familie foto's in klederdracht. Ook zij willen weer met ons op de foto. Zouden we nu toch echt filmsterren zijn ?
We bezoeken een werkplaats van houtsnijders, mooie kunstwerkjes! Schilderijen zien we ook, veel van hetzelfde...
De lunch is vlakbij een vulkaan en kratermeer, het is een klein beetje te bewolkt voor de foto's, met het blote oog wel helder te zien.
In de middag verkennen we, vanuit ons hotel, Ubud. Een leuk en toeristisch plaatsje met leuke winkeltjes en een markt. (waar je zo lekker kunt afdingen)
Een heerlijke vegetarische curry gegeten met zelfs een glas wijn erbij! En dan is er nog maar 1 ding waar we naar toe willen: de douche!
Morgen vertrekken we naar Sanur voor 2 nachten, daar is alweer ons laatste hotel in Indonesië.

• 03 Maart 2013 - 18:48

Romy En Noah :

Hoe gaat het met Ab

• 03 Maart 2013 - 18:49

Veenman@planet.nl:

jullie blijven maar schrijven !!!!!! als het boek uit komt dan ben ik een van de eerste die deze bestseller zal kopen. wat een diversiteit aan spontane belevenissen en dat jullie er ook echt van kunnen genieten.
    geen ziektes en zeertes. Ab misschien wat last van hogedruk gebieden af en toe? maarja dat komt zelfs in Nederland zo af en toe bij hem voor dusdat went. op naar jullie laatste hotel. leuk spannend hoe dat er weer uit zal zien zeker? ook al zou dat niks zijn dan kan deze vakantie al niet meer stuk van alles wat er zo beleefd is. hou ons op de hoogte van jullie laatste vakantie dagen daar. mvg. Loes en Herman