Reisverslag 1 maart 2013. Bezoek vulkaan - Reisverslag uit Ketapang, Indonesië van Anja en Ab Berghout - WaarBenJij.nu Reisverslag 1 maart 2013. Bezoek vulkaan - Reisverslag uit Ketapang, Indonesië van Anja en Ab Berghout - WaarBenJij.nu

Reisverslag 1 maart 2013. Bezoek vulkaan

Door: Anja en Ab

Blijf op de hoogte en volg Anja en Ab

01 Maart 2013 | Indonesië, Ketapang

Het belooft een lange dag te worden, we staan om 05.00 uur op en 05.30 vertrokken richting vulkaan Bromo. Een relatief lange rit (met onderweg een ontbijtje) maar dat blijkt later meer dan de moeite waard. Om circa 8 uur komen we in een dorpje aan, dat onder aan het berggebied ligt met als middelpunt- of het hoogte punt, de vulkaan Bromo die 2400 meter hoog is. Als we in het dorpje zijn aangekomen, staat er een 4-wiel drive klaar om ons de laatste kilometers naar boven te rijden. Langs vele slingerwegen en steile hellingen komen we na een half uur rijden onderaan het vulkaan gebied aan. We hebben zicht op een grote vlakte waarin de te bezoeken krater op enkele kilometers afstand ligt. De grote vlakte is ook een vulkaan krater, het is een enorm groot gebied met een dikke laag vulkaan stof, dat door de wind hinderlijk opwaait.
We schieten enkele plaatjes van dit indrukwekkende gebied dat glooiingen kent die duidelijk door lava zijn gevormd. Zoals eerder uit onze verslagen mag blijken is dit gebied dikwijls getroffen door aardbevingen/ tsunami's en vulkaan uitbarstingen. Bromo die we gaan bezoeken is in 2006 en 2010 tot een uitbarsting gekomen. Het is duidelijk geen gebied dat vergelijkbaar is met de Puy de Dome in Frankrijk. De vulkaan laat op afstand wolken zien die ongetwijfeld niet gezond zijn om in te ademen. We hebben deze morgen prachtig weer met een licht windje dat de goede kant op staat als we de vulkaan gaan beklimmen. De plaats waar we met de jeep worden afgezet is ver van de vulkaan verwijderd. Het is een heel eind lopen en klimmen in het vulkaan stof. Na enige passen in het stof geprobeerd te hebben, gooien we het over een andere boeg. Ons wordt nl vervoer naar de vulkaan met paarden aangeboden. Voor een redelijk bedrag worden we naar boven gereden. Een bijzondere ( voor Ab weinig prettige) ervaring om met een onwillig - klein - paard de helling op te gaan waarbij we tevens nog enkele dalen door moeten. Na een warme rit komen we onderaan de vulkaan aan en beklimmen de 250 treden tellende trap, waarna we behoorlijk moe ( zeg maar uitgeput) bovenop de krater aan. Er staat een stevige wind en de smalle rand rondom de krater is maar met enkele betonnen paaltjes met draad gemarkeerd. Daarvan mist er af en toe ook nog een stukje, een verkeerde stap is niet aan te bevelen op de smalle rand. Bovenaan hebben we een prachtig uitzicht op een diepe krater waaruit zwaveldampen naar boven komen. Zoals gezegd de wind staat goed zodat we rustig - voorzichtig - de nodige foto's kunnen maken. We hebben een fantastisch uitzicht en vinden het een bijzonder moment van onze reis. We hebben veel geluk - zo ervaren wij het - met de weersomstandigheden die dit bezoek tot een unieke herinnering maakt.
Tijdens het afdalen worden we diverse malen aangesproken door Japanse meisjes die heel graag met ons op de foto willen. Dit is ons al diverse malen tijdens onze reis overkomen en je voelt je daardoor wel een beetje een 'filmster'.
Met de jeep worden we weer naar beneden gebracht en gaan op de koffie bij de eigenaar van de jeep. In een mooie huiskamer wordt ons koffie en thee geserveerd, waarbij een gesprek niet goed mogelijk is, doordat de oproep voor het vrijdag gebed op dat moment te horen is. Na deze onderbreking vervolgen we onze reis naar Ketapang waar we morgen op de boot gaan naar Bali. In de middag bekijken we een bijzondere tuin waarin, op een klein stukje, eigenlijk alle specerijen en kruiden te vinden zijn die in Indonesië voorkomen en geïmporteerd worden naar o.a. Europa. De mevrouw van de tuin geeft een wat "gekunstelde" rondleiding die afgesloten wordt met een optreden van jonge kinderen die door een stichting worden opgevangen. De tuin is onderdeel van een grote plantage, die mevrouw van haar "pleegvader" heeft geërfd. We krijgen allerlei "versierselen" omgehangen zoals op Hawaï. Echt toeristisch .....de koffie, van robusta koffiebonen hier ter plaatse geoogst, is wel heerlijk.Na dit onthaal vervolgen we onze weg naar Ketapang en komen daar om 18.45 aan in het hotel. Lekker buiten gegeten het is nog heel warm. Morgen is Nienke jarig, raar dat we er niet bij zijn deze keer!

• 01 Maart 2013 - 20:31

Romy En Noah :

1 maart Noah en romy gaan bij elkaar logeren we zijn gister naar de kinderwerkplaats geweest en Vietnamees wezen eten. Ook rijst net als jullie en loempiaatjes. Lekker hoor. Bedankt voor t verhaaltje, wij gaan nu slapen. Kusjes van ons Noah romy en Lisette

• 01 Maart 2013 - 23:26

Nienke:

Op het moment dat ik dit schrijf, ben ik al jarig bij jullie en hier is het pas morgen..
    Vandaag heb ik een leuke oudejaarsdag gehad met de kindjes en in navolging van Rik en Lisette naar de kinderwerkplaats geweest (soort ontdekhoek). Ik zou zeggen neem een wijntje van en op mij ''vier je vierdagen''. Dikke x!