Reisverslag 4 maart 2913. Barong en strand. - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Anja en Ab Berghout - WaarBenJij.nu Reisverslag 4 maart 2913. Barong en strand. - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Anja en Ab Berghout - WaarBenJij.nu

Reisverslag 4 maart 2913. Barong en strand.

Door: Anja en Ab

Blijf op de hoogte en volg Anja en Ab

04 Maart 2013 | Indonesië, Sanur

Dit is onze laatste dag met een "programma" om 8.45 worden we opgehaald door de gids. We gaan naar een Barong & Kris dansvoorstelling. Eigenlijk is dit de Balinese vorm van verhalen vertellen d.m.v. de dans. De verhalen gaan altijd over het goede en het kwade dat met elkaar strijd in de mens en in de wereld. Het zijn grote verkleedpartijen, begeleid door gamelan muziek. De dames dansen prachtig, ze bewegen hun vingers en zelfs hun ogen op een speciale manier. Echt heel mooi om te zien. Na deze voorstelling krijgen we gaan een excursie in een zilverfabriek. Dat hebben we natuurlijk al gezien op Java en deze haalt het niet bij de vorige, erg commercieel en weinig nieuwe info. We zijn al gauw weer buiten in de zon, het is een stralende dag en daar willen we van genieten.....gelukkig is ons volgende bezoek een stuk leuker. Een rondleiding in een Balinees huis en "erf" uitleg over de gewoonten en gebruiken van een gezin. Het huis is verdeeld in verschillende gebouwen die allemaal een eigen functie hebben. En de meeste ruimten zijn gewoon open, heerlijk om altijd buiten te kunnen leven. Bij de voordeur van het ouderlijk deel staan 2 kleine omheinde grasveldjes, die zijn voor het begraven van de placenta, 1 voor de meisjes en 1 voor de jongens. Gaan de kinderen later de deur uit, dan blijft er altijd iets van hen bij de ouders achter (!) De tuin bij het huis staat vol met kruiden, thee- koffie en andere bijzondere planten. Maar er zijn ook een bepaald soort katten, Luwak heten ze. Zij doen iets bijzonders.....Ze eten koffiebonen, die verteren ze niet maar hun maagsappen doen er iets mee (fermenteren) Wanneer de bonen zijn uitgepoept, worden ze gepeld gewassen en gebrand. Wat er daarna overblijft is een delicatesse koffie. We hebben het gedronken en het is heerlijke koffie! Je kunt het in Nederland wel kopen maar het is wel prijzig, Luwak koffie is ook wel bij Starbucks te krijgen. We lunchen op een prachtig plekje, een open restaurant aan een rijstveld. Wat gaan we dit missen! In de omgeving is nog wel wat te fotograferen.....daarna naar ons hotel in Sanur. We nemen alweer afscheid van een gids en chauffeur. Lekker een poosje bij het zwembad rondgehangen. Na een douche lopen we naar het strand, er is hier langs de hele kust een fiets/ wandelpad. Er lopen best veel Europeanen die hier de winter doorbrengen, lekker bij het strand. Maar ook veel lokale mensen die even een duik in zee nemen in hun onderbroek, daarna de spijkerbroek er gewoon weer overheen....Aan het strand drinken we iets en lopen daarna het stadje weer in op zoek naar een restaurantje. We eten voor 7 euro, spaghetti en frisdrank! De eigenaar brengt ons terug met zijn taxi naar het hotel, we mogen ervoor betalen wat we zelf willen....dat is toch geweldig! De mensen zijn zo aardig, we hebben nog geen ruzie of boosheid gezien. Geen onvertogen woord in het verkeer, geen ongelukken op de weg. Heel bijzonder om mee te maken, Ab zegt: misschien blijf ik nu zelf ook wel altijd aardig, dat wachten we dan maar af!

• 04 Maart 2013 - 16:34

Jacqueline:

Alweer genoten van een mooi verhaal.
    Wat een reis hebben jullie gemaakt zeg!!!!
    Ik ben heel benieuwd naar de foto's.
    Wat zullen dit prachtige plaatjes zijn!
    Ab en An jammer dat het bijna voorbij is.

Ook fijn om jullie snel te gaan zien.
    We kijken naar jullie uit hoor.

Liefs van ons en dikke kussen.
    Een goeie reis terug.

Jor, Tom en Jacq XXXXXXX

• 04 Maart 2013 - 19:42

Rik:

Wat bedoel je nou met dat uitroepteken bij ".....bij de ouders achter" ? Jullie hadden destijds ook een grasveld, dus mijn placenta had in de grond gemogen hoor. Durf te wedden dat de mooiste bloemen waren opgekomen. Maarja.... ;-)

• 05 Maart 2013 - 00:19

Herman:

Dat we deze dag nog mogen meemaken dat die Ab ook constant aardig zal blijven , zelfs tegen mij ! nou ik kijk er naar uit hem weer te zien. ( jou ook natuurlijk Anja want jij was al aardig natuurlijk. En wat die placenta betreft, waarom denk jij dat bij ons dat gras zo groen is in de winter? dat vertel ik je dan nog wel eens bij een wijntje. als ik je zo "hoor "schrijven , want je schrijft zoals je praat , dan wordt het inderdaad weer afcicken als jullie terug komen. maar troost je, hier is ook zoveel te beleven! vandaag brak de zon door na 7 dagen afwezigheid, de temperatuur vloog omhoog naar ongeveer 3 graden in de schaduw en vanmorgen lag er weer ijs op de vijver. het parings ritueel van de koolmezen is weer in volle gang en de kouwtjes pikken de laatste pindaas uit het netje, en in het bassin naast het huis waren 2 ganzen uit hun vlucht neergestreken. dus wild genoeg op de Bleiswijkse steppen.
    ook een hoop bijzondere mensen vandaag weer mogen ontmoeten, volgens mij waren het allemaal Hollanders, leuke taal en al die gebaren met hun handen, bij het stoplicht een middelvinger omhoog en geen ongetogen woord, dus genieten, vanavond heerlijk met het raamdicht ivm temperatuur rodekool gegeten en als toe een vla. dus al met al ook hier zo'n echte heerlijke hollandse dag beleeft en een hoop wild gezien. ...... zo genoeg onzin, geniet weer verder en we volgen jullie.
    groetjes,
    Herman