Reisverslag 28 februari 2013. Historie in Malang. - Reisverslag uit Malang, Indonesië van Anja en Ab Berghout - WaarBenJij.nu Reisverslag 28 februari 2013. Historie in Malang. - Reisverslag uit Malang, Indonesië van Anja en Ab Berghout - WaarBenJij.nu

Reisverslag 28 februari 2013. Historie in Malang.

Door: Anja en Ab

Blijf op de hoogte en volg Anja en Ab

28 Februari 2013 | Indonesië, Malang

Heerlijk geslapen dankzij onze oordopjes. De moskee staat deze keer namelijk wel heel erg dichtbij, direct achter het hotel. Deze imam heeft er ook nog veel lol in, zingt niet alleen maar leest ook de halve Koran nog voor en dat om 4.30 in de ochtend is wat teveel voor ons! Rustige start vandaag, om 9 uur op pad voor een stadswandeling door Malang. Het is prachtig weer dat komt goed uit. Als eerste gaan we naar de wijk waar vroeger veel Nederlanders een huis lieten bouwen o.a. Karel Doorman. De huizen staan er al tientallen jaren en zijn nog goed te bewonen. De gids geeft voor de zoveelste keer aan, dat de Nederlanders gaan voor degelijkheid terwijl de echte Indonesische mensen het al snel goed genoeg vinden. Brede lanen, mooie tuinen met terrassen, gereformeerde kerk in de buurt. We gaan spontaan op bezoek bij het pension waar onze gids en chauffeur slapen. Ook weer een oud Nederlands huis, met hoge kamers, bedienden kamers. De Nederlands-Molukse eigenaar biedt ons koffie aan. Een lekker bakkie, dat je even moet laten staan om de prut te laten zakken. We lopen verder en kijken even bij een playschool (peuterspeelzaal) de kindjes worden net opgehaald, allemaal keurig in uniform. Het zijn meest rijke Chinese kindjes die hier zitten en opgehaald worden door hun "nanny" We mogen niet binnen kijken van de beveiliging (ik had m'n VOG natuurlijk niet bij me)
Een hotel in de buurt is mooi ingericht met veel antieke meubels in mooie zalen, ook daar mogen we rondkijken. Het volgende hotel dat we mogen bekijken is van generatie op generatie overgegaan en eenvoudiger. Er logeren vaak oudere Nederlandse mensen die een band hebben met Indonesië. Ook nu is er een bejaard echtpaar dat al jaren de winter doorbrengt in dit hotel. Ze zijn al 85 jaar en 22 keer in Indonesië geweest, leuk om even met hen te praten. In een vitrine liggen sieraden voor heel weinig geld, natuurlijk kopen we weer iets. Zo leuk!
Er is een markt (pasar) met eerst bloemen en planten, daarna een ongelofelijke hoeveelheid kramen met de meest exotisch denkbare vogels. Allerlei soorten, kleuren en maten in kooien. We zien nog veel meer dieren: apen, slangen, muizen, vechtvissen, hondjes, katten, hanen teveel om op te noemen. Er stond een aquarium met slakken, daarvan waren de slakkenhuizen in bonte kleuren geverfd: leuk voor de kinderen om mee te spelen. Ook heel bijzonder: kuikentjes die waren geverfd.....ook leuk voor de kinderen om mee te spelen! De markt wordt doorkruist door een rivier, die ook dient als wc. We zagen echt een aantal mannen die in hurkzit hun behoefte deden in de rivier!
Het stadspark een eindje verder is dan een verademing na die drukke markt. In de straat achter het park staat de immens grote moskee, bijna naast de gereformeerde en de katholieke kerk. De laatste kerk bekijken we ook nog van binnen...
Dan is het tijd voor een koel drankje en een lunch, bij Toko Oen. Een restaurant dat al vanaf 1930 bestaat. Nog helemaal met oude meubeltjes, toonbanken e.d. uit die tijd. Zo leuk! Er staan potten met allerlei snoep maar ook met havermout en Jan Hagel koekjes. Ook hier weer van vader op zoon steeds de traditie voortgezet. In de middag zijn we vrij, dat is eigenlijk de eerste keer, lekker even lezen en zwemmen. In de avond lopen we een half uur om nog een keer bij Toko Oen te eten. Laten ons met een taxi terug brengen voor: 25000 roepia .... 2 euro!!

• 28 Februari 2013 - 16:28

Annette Docter:

Anja en Ab,
    Wat heerlijk om jullie verslagen elke dag te lezen. Ik kijk er elke keer weer naar uit. Het wordt straks weer saai als jullie terug zijn. Ha ha.
    Mooie ervaringen, herkenbaar soms, alhoewel ik er nooit geweest ben, weet ik van de verhalen van de ouders van Bouke die er gewoond hebben. Voor de oorlog en na de oorlog tot midden jaren vijftig.
    Bijzonder hoor!
    Geniet er van en tot ziens weer in ons koude kikkerlandje.

hartelijke groet,
    Annette en Bouke

• 28 Februari 2013 - 19:22

Jentl:

Leuk om al jullie verhalen te lezen!

Heel veel plezier nog!

Groetjes