Reisverslag 16 februari Samosir eiland - Reisverslag uit Tuktuk Baringin, Indonesië van Anja en Ab Berghout - WaarBenJij.nu Reisverslag 16 februari Samosir eiland - Reisverslag uit Tuktuk Baringin, Indonesië van Anja en Ab Berghout - WaarBenJij.nu

Reisverslag 16 februari Samosir eiland

Door: Anja en Ab

Blijf op de hoogte en volg Anja en Ab

16 Februari 2013 | Indonesië, Tuktuk Baringin

Samosir eiland is prachtig! Vanmorgen bij het opstaan scheen de zon over het Tobameer, met de bergen op de achtergrond van het vasteland was het echt prachtig om te zien. In het meer zijn de vissers al druk bezig, de gids noemt dat visboerderijen! Een afgebakend stuk water waar 1visser de baas is. Na een prima ontbijt om 9 uur weer op pad. Het eiland is 80 bij 20 kilometer en er loopt maar 1 rondweg langs de kust, makkelijk dus. Er loopt van alles over de weg: geiten, af en toe een koe, kleine kinderen en verkopers. Bijvoorbeeld iemand met een grote stapel vuilnisbakken op z'n hoofd. Dat lijkt ons wel een goed ontwikkeling gezien het vele vuil langs de wegen. Af en toe gestopt om een mooie foto te maken of een stukje te filmen. Het valt ook op dat er zoveel kerken zijn, katholieken en protestanten hebben aardig hun best gedaan om de oorspronkelijke bevolking te bekeren. Is ook redelijk gelukt want op Samosir zijn maar weinig moslims. We bezoeken een historisch dorp met originele Batakhuizen, grappig om te zien dat in die vreselijk oude huizen jonge mensen wonen, die het hele huis aan de binnenkant hebben gemoderniseerd. In een ander dorp zien we oude dansen en natuurlijk dansen we even mee! Net zoiets als het volksdansen bij ons op een braderie of zo....De gids wijst ons onderweg op vleesetende plantjes waarvan de blaadjes dichtgaan als je je ze aanraakt met je vinger. Hij laat ons vanille stokjes zien die hier in de bergen worden geplukt en gedroogd voor de export. Bij een klein "ziekenhuis" mogen we een kijkje nemen. een prima tandartsstoel maar de rest....brrrr. We hopen daarna dat we hier niet echt iets gaan mankeren. Ab laat aan de dokter z'n pacemaker zien, ze wil even voelen en aanraken, helemaal in bewondering voor zoiets bijzonders. We gaan naar een kanibalendorp, de zware criminelen werden daar heel vroeger gevangen gehouden en onthoofd, daarna werd e.e.a. van 'm opgegeten. Een plaatselijke mevrouw vraagt of ik uit Utrecht kom, ze heeft daar een vriendin wonen. Grappig zo'n vraag... De lunch is goed, we eten nu allebei vegetarisch met Adri en Hilhardt mee, dat gaat goed, zelfs Ab begint mee te eten. Na een tropische regenbui naar de sarcofaag van koning Sidabutar, die honderden jaren geleden is overleden. Daaromheen tientallen souvernirwinkeltjes waar je bijna wordt "aangevallen" om iets te kopen. We doen dat ook en dingen heel erg af, ook een kunst apart. De schoolkinderen die langs de weg lopen, om naar huis te gaan, dragen allemaal een uniform. Makkelijk, hoef je nooit na te denken wat je aan doet! Om 4 uur weer in het hotel, lekker even bij het meer zitten lezen. We hebben de gok gewaagd en zijn het dorp ingelopen om een internet cafeetje te zoeken. Laten ze daar nu heel schoon zijn, leuke muziek hebben en een lekkere vega curry! Alle mail bijgewerkt en heerlijk gezeten met een gezellig muziekje erbij.....

• 16 Februari 2013 - 16:12

Monique En Roel:

We zijn nu al nieuwsgierig naar de foto's, moeten mooi zijn als ik zo de verhalen lees. Zal wel weer erg indrukwekkend zijn. Heerlijk om te lezen dat jullie genieten.
    heel veel plezier en GENIET!

Liefs Roel & Monique

• 17 Februari 2013 - 16:17

Herman:

nou dat klinkt allemaal prima.
    gelukkig is het hier nu ook lekker weer. prachtige zondag maar de temperatuur is wel iets anders het is hier nu zonnig en 6 graden.
    we rekene er op meer van jullie te horen. zo reizen we eigenlijk best wel een beetje mee.

He Ab, hoe gaat het nu eigenlijk met de MaxiTree als er een verkocht wordt.
    ben ik daar nog in beeld of heb je het anders opgelost of laat je het aan het toeval over. ik heb daar niets van je over vernomen. nou dat hoor ik t.z.t. anders nog wel.
    doe voorzichtig en vooral genieten.
    groetjes,
    Loes en Herman

• 17 Februari 2013 - 19:21

Elly En Hans:

ha Ab en Anja
    Nieuw continent met nieuwe tradities, eten enz. Wonderlijk eigenlijk dat het er op de wereld overal weer zo anders uitziet en anders geregeld is. Mooi dat we weer met jullie mee kunnen genieten.Wij schenken nog een wijntje in en zetten de openhaard nog maar wat hoger....
    lieve groet Elly en Hans

• 18 Februari 2013 - 13:13

Hallo Ab en Anja,

Al weer op vakantie? Bij sommige mensen kan het niet op!
    Veel plezier met ons.

Groeten,