Reisverslagen 17 februari 2013 - Reisverslag uit Medan, Indonesië van Anja en Ab Berghout - WaarBenJij.nu Reisverslagen 17 februari 2013 - Reisverslag uit Medan, Indonesië van Anja en Ab Berghout - WaarBenJij.nu

Reisverslagen 17 februari 2013

Blijf op de hoogte en volg Anja en Ab

17 Februari 2013 | Indonesië, Medan

Om 5.30 gaat de wekker al, we vertrekken vroeg om op tijd bij de Ferry te zijn. Grappig om te zien wie er allemaal met zo'n veerboot mee wil en vooral wat ze allemaal bij zich hebben. Wasmanden vol met spullen en pannen op hun hoofd. De auto's moeten achteruit de hoge laadklep op rijden om er aan de overkant weer goed af te kunnen, sommigen redden het maar net of moeten nog een keer "een extra aanloop" nemen. Bij vertrek blijft de laadklep gewoon naar beneden, ze weten hier vast niet dat er weleens veerboten vol met water lopen! Aan de overkant gaan we weer richting Medan, een aardig stukje rijden ruim 300 km vanmorgen regende het behoorlijk later werd het droog, de temperatuur is steeds heerlijk. Onderweg stoppen we voor koffie/ thee en plas pauze. Bij de wc hangt een plastic bakje en staat een teil met water, het is de bedoeling dat je na een grote boodschap de boel even schoonspoelt. We rijden langs rubberplantages, de schors wordt voor een gedeelte van de bomen geschild waardoor er wit sap uitkomt. Dat wordt opgevangen in een bakje en gaat naar een rubberfabriek. De zwarte autobanden worden van dit witte rubber gemaakt! Dit alles is door de Nederlanders, die hier lang geleden woonden bedacht. Die waren zo gek nog niet, de mensen op Sumatra zijn er nog steeds blij mee. Tijdens het rijden gaat het er levensgevaarlijk aan toe, we maken zelfs grapjes over " die vier Nederlanders die in Indonesië enz...." Het inhalen is telkens kantje boord en ook aan de snelheid is hier geen limiet, eigenlijk mag alles dus. Even ter info: de benzine kost hier 45 ct per liter! Na wat hazenslaapjes komen we om 13 uur in Medan aan voor de lunch. Dit keer in een mega eetzaal waar uit de verte door een aantal serveersters wordt gekeken hoe wij ons bordje leeg eten, dat doen we dan ook.
We gaan nu de stad uit op weg naar Bukit Lawang, het jungle gebied waar de Oran Oetang's leven. Onderweg gaat de airco kapot en die hebben we wel nodig! De chauffeur kruipt onder de auto en ja hoor zekeringetje vervangen en gaan met die banaan. Bij het Gunung Leuser National Park blijft de auto op een parkeerplaats, wij steken te voet een hangbrug over een wild stromende rivier. Terwijl we naar ons huisje worden gebracht zien en horen we de apen, dat zijn nog maar kleintjes........morgen gaan we een echte jungle tocht maken, te voet op zoek naar de Oran Oetang's!

• 18 Februari 2013 - 13:59

Herman:

hallo Tarzan en Jane,

klinkt wel lekker spannend. Dus Tarzan gaat nu eindelijk eens echt op familie bezoek.
    Jane, let je wel een beetje op hem? Thuis zit hij soms snel op de kast dus dat kan hier zomaar in de boom zijn. z'n oergeluiden zijn nog wel goed dus wat dat betreft kan hij de hele groep nog wel beschermen. veel kijk genot bij de oerang oetangs.
    gr.Loes en Herman