Reisverslag 22 februari 2013 - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Anja en Ab Berghout - WaarBenJij.nu Reisverslag 22 februari 2013 - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Anja en Ab Berghout - WaarBenJij.nu

Reisverslag 22 februari 2013

Door: Anja en Ab

Blijf op de hoogte en volg Anja en Ab

22 Februari 2013 | Indonesië, Bandung

Een nieuwe dag. Deze vangt doorgaans om 04.15 uur aan als de oproep tot gebed uit de minaret klinkt. Deze nacht maar oordopjes gebruikt om eens een keer door te kunnen slapen. We begeven ons in het drukke verkeer van Bandung. Bandung, is hoofdstad van West-Java dat zo'n 40 miljoen bewoners heeft. We hebben het misschien als eerder aangegeven maar het verkeer is hier een volkomen heksenketel. Als er geen file is, wat zelden voorkomt, dan is er aan snelheid van voertuigen geen limiet verbonden. Oversteken al dan niet bij een oversteekplaats is bijna onmogelijk.
We vertrekken richting de Vulkaan waar we eerst een zware wandeltocht door de jungle moeten maken om bij de krater te komen. We treffen het niet of misschien moeten we zeggen juist wel. Kort tevoren is er sprake geweest van een eruptie. Afgezien van het feit dat de vulkaan nog niet tot rust is gekomen, zijn de zwaveldampen bijzonder gevaarlijk. Toch lopen we naar het punt waar de metingen verricht worden. Duidelijk zichtbaar op de seismograaf zijn de trillingen. Voor het thuisfront maar even een foto van gemaakt van de seismograaf en de daarop zichtbare bewegingen.
Duidelijk is dat we deze trip als afgesloten moeten beschouwen.
We gaan op weg naar de fabriek waar bladeren van de plantages worden verwekt tot kant en klare thee producten, voornamelijk voor de export. Een fabriek met machines van wel 100 jaar oud. De fabriek is in het verleden opgezet door de Nederlanders. Sinds die tijd is er niets veranderd. Na een zeer boeiende uitleg, het drinken van uiteraard thee en een presentje in de vorm van een doosje thee, gaan we verder op weg. Een stop bij een theeplantage levert leuke plaatjes op. Werkers op de plantage met de bekende hoofddeksels zijn graag bereid even voor een foto te poseren.
We gaan op weg naar een ontspannen verblijf in het warme geiserbad dat een weldaad moet zijn voor het lichaam. Onderweg zien we veel en genieten alles wat er langs de weg gebeurd. Het is iedere keer bijzonder om te zien hoe men van alles aan de man probeert te brengen.
Het geiserbad is inderdaad heerlijk. Zo'n anderhalf uur hebben we daarin ontspanning gezocht. Na aansluitend een warme lunch te hebben genuttigd gaan we op weg naar een voorstelling met dans en traditionele muziek, Angklung. Eerst zien de voorstelling met de wajang poppen die met de hand worden gemaakt en bekend zijn over de hele wereld. Daar een voorstelling van traditionele dansen, muziek met de bamboe instrumenten. Het is werkelijk een mooie voorstelling waarvan de klederdracht prachtig is. Het is inmiddels 17.30 geworden. We vragen ons nu af hoe we alles hadden kunnen zien als we ook naar de vulkaan waren gelopen.
We dineren in Bandung in een Nederlandse wijk. Er staan veel Nederlandse historische gebouwen. Na het diner lopen we met de gids de wijk door. Het krioelt er van de eettentjes en het is een drukte van jewelste. We krijgen een lede indruk van het leven en wonen van Nederlanders in het verleden.
Na deze wandeling gaan we op weg naar ons hotel. De koffers moeten direct worden gepakt omdat ze de volgende ochtend op onze nieuwe bestemmingsplaats moeten zijn. We gaan vroeg in de ochtend een treinreis maken. We sluiten deze dag af en moeten morgen om 07.30 uur klaar staan voor vertrek.

• 22 Februari 2013 - 16:26

Jacq :

Lieve Ab en Anja,

vandaag heb ik jullie verslagen gelezen, eerder niet toe gekomen maar ik vind het leuk om jullie te volgen.
    We denken veel aan jullie. Goed om te lezen dat jullie zoveel zien en doen daar in het mooie Indonesie. Wat gaan de dagen snel he.
    Met ons gaat het wel hoor.

liefs van ons enne genieten he......
    Jori, Tom en Jacq

• 22 Februari 2013 - 20:26

Romy En Noah:

Lieve opa en oma,
    Wat voor dieren zijn jullie vandaag tegen gekomen?

Noah is vandaag bij jullie thuis geweest en heeft op jullie weerstation gekeken. Weten jullie wat erop stond? Wolken en daarna een beetje sneeuw in de middag om 15.00.
    Anna gaat op vakantie daarom mogen de cavia's bij ons logeren.

Noah wil vragen of de vulkaan nog is uitgebarsten.

Verder alles goed hier, we missen jullie wel hoor! Iedere avond voor het slapen gaan lezen papa of mama jullie reisverhalen voor en dat vinden we heel leuk en leren er veel van.

Heel veel plezier nog en hele dikke kussen en knuffels van ons!

• 22 Februari 2013 - 20:28

Romy Noah :

Xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

• 23 Februari 2013 - 09:10

Fred:

Op die theeplantage, dragen ze daar dan theemutsen als hoofddeksel?

• 23 Februari 2013 - 10:24

Elly En Hans:

ha Anja en Ab
    Mooie verhalen weer.Het Nederlandse verleden van Indonesie is zo te lezen nog overduidelijk aanwezig.
    Hier is nu de voorjaarsvakantie begonnen.Daar gaan wij maar even van genieten.
    groetjes Elly en Hans