Reisverslag 23 februari 2013. Banjar - Reisverslag uit Banjar, Indonesië van Anja en Ab Berghout - WaarBenJij.nu Reisverslag 23 februari 2013. Banjar - Reisverslag uit Banjar, Indonesië van Anja en Ab Berghout - WaarBenJij.nu

Reisverslag 23 februari 2013. Banjar

Door: Anja en Ab

Blijf op de hoogte en volg Anja en Ab

23 Februari 2013 | Indonesië, Banjar

Gisteravond de koffers ingepakt en aan de chauffeur meegegeven, daarna vroeg naar bed gegaan, allebei niet erg lekker. Paracetamol, oordopjes in en proberen een lange nacht te maken. Om 6.45 aan een ontbijtje, Ab nog een beetje matig vanwege de darmen. Er stond alweer een busje klaar om ons naar het station te brengen, we gingen vandaag met de trein van Bandung naar Banjar. Een prachtige tocht van 4 uur door bergen, langs rijstvelden en dorpjes. Overweldigend mooi! Edu nam ons mee naar de deur van de trein, die gewoon reed, hield de deur met z'n voet open, op die manier konden we prachtige foto's maken. Gelukkig reed de trein niet zo hard als in Nederland, anders had dit natuurlijk nooit gekund! Langs de rails staan regelmatig moeders met kleine baby's of jonge kinderen te bedelen. Dat is best een vervelende ervaring.... In Banjar is het veel heter dan in Bandung, echt zo'n warme deken. Echt heel veel zon hebben we nog niet gehad, droog met regelmatig een regenbui maar altijd een prima temperatuur. De chauffeur die de afstand vannacht per auto heeft afgelegd, stond alweer op ons te wachten om ons 2uur verder te rijden naar het schiereiland Pangandaran. We stoppen bij een boer die rijst aan het oogsten is, we zien hoe de korrels uit de planten worden "geschud" door met de aren op een zeil te slaan, daarna gaan de korrels door een zeef totdat de rijst overblijft. Dan wordt de rijst op een mat en de zo'n gedroogd, af en toe geschud omdat er veel vocht in zit. Eenmaal gedroogd kan het velletje erom blijven zitten, dan is het zilvervliesrijst of eraf worden gehaald voor de witte rijst. Dit alles gaat zonder machines, de boer zegt: als er machines worden gebruikt, hebben wij geen werk meer! Het valt ons op dat de dorpjes er hier wat schoner en meer bewoonbaar uitzien, iets meer welvaart door toerisme misschien? Eenmaal in het hotel, gaat Ab even bijslapen. De anderen maken een wandeling met Edu over het eiland, lekker over het strand met de voeten in de Indische oceaan! Heerlijk! Mooie boten, kleurige kleding, weinig toeristen....een fikse regenbui overvalt ons en we schuilen in een van de vele marktachtige kraampjes, drinken wat en vragen natuurlijk weer van, alles aan de eigenaar. Bovendien staat de mond van Edu ook niet stil, we worden dus weer heel wat wijzer....op de terugweg nog wat medicijnen ingeslagen voor een vervelende hoest en een verkouden hoofd. Spullen uitgewassen,douchen en met elkaar weer een eettentje opzoeken voor ons avondeten.
Romy en Noah, wat lief al die kusjes, heerlijk zijn die kusjes van jullie altijd! En ja die vulkaan, die is nu weer heel ver weg, we weten niet of ie vandaag weer is uitgebarsten.....dieren hebben we vandaag en gisteren niet heel veel gezien behalve een hagedis die een vlinder opat ( brrr) Morgen gaan we weer naar een plek waar veel apen zijn!
Merel en Bo, hoe gaat het met pappa z'n duim? Is het verband er al af? En zijn jullie nog wezen schaatsen vanmiddag? Merel, is je voet alweer helemaal beter?
We missen jullie allemaal wel hoor, gisteren al iets leuks voor jullie allemaal gekocht maar daar komt vast nog wel iets bij! Dikke kus van ons. XXXX

• 23 Februari 2013 - 20:41

Rik:

De kinds vonden het leuk om jullie reactie te lezen/te horen. Bij het horen van het woord "cadeautjes" gingen de ogen wijd open. We lezen elke avond jullie reisverslag voor, voor het slapengaan. Helemaal leuk. Verder gaat alles goed en vinden we het leuk om zo -nagenoeg "live"- de verslaglegging te volgen. Hielp cola niet tegen de maagklachten? Neem af en toe je rust, daar knap je ook van op. Veel liefs van ons. RiLiRoNo

• 24 Februari 2013 - 15:48

Merel En Bo En Fred:

Lieve opa en oma,

Wij missen jullie ook heel erg.
    Papa's duim zit nog in het verband. (Dat duurt nog wel even ook..) Met mijn voet gaat het wel iets beter maar nog welpijn. Ik ben gisteren wel begonnen met schaatsen maar ik moest stoppen door de pijn aan mn voet.
    Ik, Bo, moest vannacht steeds spugen. Ik slaap nu een paar nachtjes op jullie kamer, want wij passen op het huis.
    We vinden jullie verhaaltjes heel leuk.
    Heel veel plezier nog!

xxxxx Merel, Bo en Fred