Reisverslag 26 februari 2013. Tempel naar Paleis. - Reisverslag uit Yogyakarta, Indonesië van Anja en Ab Berghout - WaarBenJij.nu Reisverslag 26 februari 2013. Tempel naar Paleis. - Reisverslag uit Yogyakarta, Indonesië van Anja en Ab Berghout - WaarBenJij.nu

Reisverslag 26 februari 2013. Tempel naar Paleis.

Door: Anja en Ab

Blijf op de hoogte en volg Anja en Ab

26 Februari 2013 | Indonesië, Yogyakarta

Goed geslapen, wel erg op tijd wakker geworden. Terwijl we vanochtend juist niet vroeg weg zouden gaan. Echt een superontbijt in dit hotel, trouwens toch helemaal perfect hier. Mooie meubels, een leuk winkeltje in het hotel ( daar houden Adri en ik zo van) en alles royaal. Met de auto, die zoals altijd weer schoon voor ons klaarstaat, gaan we door het centrum naar Fort Vredenburgh, ooit gebouwd door Nederlanders. Vroeger (1765) zaten daar de militairen om de gouverneur te beschermen. Nu is het een museum waar je de geschiedenis van Indonesië kunt zien, veel oude foto's en maquettes. Toch blijft het voor ons best lastig om je in te denken in welke volgorde alles is gegaan....Verder zijn we te voet naar het paleis van de sultan gelopen. Onderweg zie je dan allerlei bijzondere mensen bv een kapper die geen winkel heeft maar gewoon met een tafel, spiegel, stoel en schaar op de stoep staat. Een vrouwtje met een plank op haar hoofd waar allerlei pannen en schaaltjes op staan, steeds onderweg dus met haar koopwaar. Het paleis is redelijk groot met bijgebouwen. Deze sultan is de eerste die maar 1 vrouw heeft. Deze vrouw schonk hem wel 5 dochters maar geen zoon....toch jammer! 1 van de vorige sultans had 28 vrouwen en bijna 80 kinderen!! Daar zat vast wel een zoon bij.
De oude koetsen van de sultans waren ook best bijzonder, voor elke gelegenheid was er wel 1 en de meesten waren in Engeland of in Nederland gemaakt, hoe kwamen die dingen hier vraag je je dan af??
We bezoeken een batik fabriek. Alle stoffen hebben ingewikkelde patronen die met de hand op de stof worden getekend, geschilderd of gestempeld. Wat een kunstwerken worden dat en wat een tijd zit daar in. Als je dan later bij de stoffen kijkt en je weet hoe het is gemaakt, is het bijna onmogelijk om niets te kopen. Datzelfde overkomt ons bij de zilver "fabriek" we worden rondgeleid en zien hoe verfijnd de sieraden zijn, filigraan motiefjes met de hand gemaakt echt kleine kunstwerken allemaal. Mijn Pandora armband, die in het warme zwavelbad helemaal zwart geworden was, wordt hier weer prachtig glimmend gepolijst! In de middag bezoeken we een tempel die qua grootte lijkt op de boeddhistische Borobudur. Deze tempel, Prambanan, is hindoeïstisch. Het zijn geweldige bouwwerken die verschillende vulkanen en overstromingen hebben doorgemaakt. Het herstellen duurde dan weer jaren en was soms een complete puzzel. Alle stenen zijn daarom nu genummerd. stel je voor dat het nog een keer moet gebeuren! Na een opfrisbeurtje en een rustpauze in het hotel, gaan we op zoek naar een eettentje. Dat valt nog niet mee, we lopen een heel einde de stad in totdat iemand ons naar een "goed" restaurant brengt. We eten en kletsen, laten ons daarna met een riksja terug brengen naar het hotel. Die man moest er zo hard voor trappen dat Ab aan hem vroeg of het nog wel ging. Maar het was toch leuk, je voelt je als de koningin!! Nu nog even de koffers op orde maken voor morgen: 6.15 staan we op......

• 26 Februari 2013 - 17:32

Albert En Mieke:

Ha die Anja en Ab,

Wat een belevenissen zeg , en sultans en de koningin; het kan niet op.
    Ab je hebt toch wel mee getrapt op die riksja.... dat kun je zo iemand toch niet alleen laten doen!
    Destijds hadden we clementie vanwege je hartklachten....maar daar kun je nu niet mee aan komen hoor.

Vandaag leek het bij ons ook wel een rimboe.......maar de vloer ligt er mooi bij!

Nog een heel goed avontuur daar verder en we blijven jullie volgen; erg leuk!

liefs, Albert en Mieke

• 26 Februari 2013 - 17:51

Veenman@planet.nl:

met nog ruim een week te gaan heb je al meer beleeft als menig nederlander in een groot deel van z'n leven. ik lees wel een rode draad door alle verslagen ........ vroeg op......veel indrukken .......... eten.... eten ...en nog eens eten met de rijstkorrels nog in je neus. voordeel van al dat eten is dat het licht verteerbaar is en dat jullie ook de nodige beweging hebben dus zo al met al zullen jullie niet zijn aangekomen als je weer thuis bent dus dat probleem is getackeld. alleen Ab heeft denk ik wel een probleem want als er zoveel te zien is worden er ook veel film en fotos gemaakt waar ab dan weer de nodige tijd mee bezig is. maar het heeft ook een voordeel je beleefd de reis dan natuurlijk weer helemaal.
    groetjes en genieten he.
    Herman en Loes

• 26 Februari 2013 - 18:05

Je Broer:

Hoi zus, zwager en vakantievrinden!

Ik vind dat jullie er wel stevig tegenaan gaan, hopelijk hebben jullie nog een week ont-stressen op een bounty-strandje ingepland.
    Wij vinden het allemaal erg leuk om bijna dagelijks over jullie avonturen te lezen, internet is blijkbaar beter geregeld dan in Afrika.
    Gistermorgen ben ik op stap geweest met Rik en de kids en die laatste vinden het geweldig dat ze elke avond weer een nieuw verhaal te horen krijgen. Noah kan al aardig omgaan met zijn MacDonald-kompas dus die kan volgende keer me om de weg te wijzen dan hoef je geen gids in te huren.
    Doe voorzichtig, niet te veel gekke dingen eten en tot ziens.

Groeten Mon-Roe.

• 27 Februari 2013 - 11:54

Fred:

Klinkt weer helemaal geweldig. Fijn om te horen/lezen dat jullie het naar je zin hebben en genieten.
    Ben benieuwd naar het volgende verslag.

• 27 Februari 2013 - 16:20

Joke Van Kampen:

Hallo Anja en Ab,wat zien jullie geweldig veel zeg heel leuk om iedere keer het verslag te lezen.
    Lieve groeten Joke.